כמגשר אני עד לאתגרים הייחודיים שהמלחמה הנוכחית בישראל מציבה בפני עסקים משפחתיים ושותפויות. המציאות החדשה שנכפתה עלינו מאז ה-7.10.23 – המלחמה יצרה מערכת שלמה של קשיים ומורכבויות עבור בעלי עסקים ושותפים. אנו רואים כיצד המצב הביטחוני המתוח משפיע על כל היבט בחיי העסק, החל מתהליכי קבלת החלטות ועד לניהול היומיומי.
אתגרים מרכזיים בהם נתקלתי במהלך המלחמה:
המצב מורכב במיוחד עבור משרתי המילואים, אשר נאלצים להתמודד עם הריחוק מהמשפחה והעסק לתקופות ממושכות. הדבר יוצר אתגרים ייחודיים בניהול מרחוק ובשמירה על איזון בין המחויבות הצבאית לבין צורכי העסק והמשפחה.
כמגשר, אני רואה מקרוב את המתח והקשיים שנוצרים, אך גם את הפוטנציאל לצמיחה וחיזוק הקשרים בתוך המשפחה והשותפות העסקית. האתגרים הללו, למרות הקושי שבהם, מספקים הזדמנות ייחודית לבחון מחדש את היסודות עליהם מושתת העסק ולחזק את הקשרים בין כל המעורבים.
בתפקידי כמגשר, אני נתקל תכופות באתגרים הייחודיים שמשרתי המילואים מתמודדים איתם בניהול העסק מרחוק. הריחוק הפיזי והרגשי מהמשפחה והעסק יוצר מורכבויות רבות, המשפיעות על התפקוד היומיומי ועל היכולת לקבל החלטות אסטרטגיות.
האתגרים העיקריים כוללים:
דוגמה מוחשית לקושי שאני נתקל בו היא של בעל עסק משפחתי שגויס למילואים לתקופה ממושכת. הוא נאלץ להעביר סמכויות ניהול לאחיו, שלא היה מעורב קודם לכן בניהול השוטף. המעבר הפתאומי יצר חיכוכים וחוסר הבנות, שהובילו למתחים משפחתיים ולקשיים בתפעול העסק.
כדי להתמודד עם אתגרים אלו, אני ממליץ על מספר אסטרטגיות:
חשוב לזכור כי למרות הקשיים, תקופה זו יכולה גם לחשוף חוזקות חבויות בעסק ולהוביל לצמיחה ארוכת טווח, אם מנהלים אותה נכון.
בתקופת המלחמה, אני עד לעלייה משמעותית בקונפליקטים בין בני משפחה ושותפים בעסקים. המתח והלחץ מגבירים את הרגישויות ומחדדים חילוקי דעות קיימים. להלן הקונפליקטים הנפוצים ביותר שאני נתקל בהם בעבודתי כמגשר עסקי:
דוגמה מוחשית לקונפליקט שטיפלתי בו לאחרונה היא מקרה של שני אחים שותפים בעסק משפחתי. האח הצעיר, שנשאר לנהל את העסק, החליט להשקיע בהרחבת הפעילות המקוונת של החברה. האח הבכור, ששירת במילואים, התנגד בתוקף להחלטה זו בטענה שזה לא הזמן לקחת סיכונים. הפער בתפיסות ובמידע הזמין לכל אחד מהם הוביל לעימות חריף שאיים על המשך קיום העסק.
חשוב להבין שקונפליקטים אלו הם טבעיים בתקופות משבר, אך ניתן לנהל אותם ביעילות באמצעות:
זיהוי מוקדם וטיפול נכון בקונפליקטים אלה יכול לא רק למנוע נזק לעסק, אלא אף לחזק את היחסים ואת העסק לטווח הארוך.
מניסיוני כמגשר, שמירה על תקשורת יעילה היא המפתח להתמודדות עם אתגרי המלחמה בעסקים משפחתיים ושותפויות. בתקופות של לחץ מתמשך, חשוב במיוחד לפתח ולשמר ערוצי תקשורת פתוחים ובריאים. הנה כמה אסטרטגיות מעשיות שאני ממליץ עליהן:
אחד הכלים היעילים ביותר שאני משתמש בו בעבודתי הוא "שיח מוגן". זוהי טכניקה המאפשרת לכל צד להביע את דעותיו ורגשותיו ללא הפרעה, תוך שימוש במבנה קבוע:
למשל, במקרה של שותף שמרגיש מודר מהחלטות, הוא יכול לומר: "כשאני רואה שהתקבלה החלטה על השקעה חדשה בלי לשתף אותי, אני מרגיש מתוסכל כי אני זקוק להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות. הייתי מבקש שנקבע נוהל שלפיו כל החלטה משמעותית תתקבל רק לאחר התייעצות עם כל השותפים."
חשוב לזכור כי בזמני משבר, אנשים עשויים להגיב באופן לא אופייני עקב לחץ וחרדה. לכן, פיתוח סבלנות, אמפתיה וגמישות בתקשורת הוא קריטי. כמגשר, אני תמיד מעודד את הצדדים לראות את המשבר כהזדמנות לחיזוק הקשרים ושיפור מיומנויות התקשורת, מה שיכול להועיל לעסק גם הרבה אחרי שהמשבר יחלוף.
בתקופת חירום כמו המלחמה הנוכחית, חלוקת תפקידים ואחריות ברורה היא קריטית להישרדות ושגשוג העסק המשפחתי או השותפות. כמגשר, אני מדגיש תמיד את החשיבות של גמישות ותמיכה הדדית לצד הגדרות תפקיד ברורות. הנה צעדים מעשיים ליצירת מבנה ארגוני יעיל בתקופת חירום:
מניסיוני, אחד האתגרים הגדולים בתקופה זו הוא ההתמודדות עם היעדרותם של אנשי מפתח בשל שירות מילואים. לכן, אני ממליץ על יצירת "תוכנית חירום" שכוללת:
דוגמה מהשטח שנתקלתי בה לאחרונה היא של עסק משפחתי לייצור מזון, שם המנכ"ל גויס למילואים באופן פתאומי. בזכות תכנון מוקדם, אחותו, שהייתה אחראית על השיווק, הצליחה לקחת על עצמה חלק מתפקידיו, בעוד שבן דוד, שעבד בתפעול, נכנס לנעליה בתחום השיווק. הגמישות הזו אפשרה לעסק להמשיך לתפקד ביעילות למרות הנסיבות הקשות.
חשוב לזכור כי חלוקת תפקידים בתקופת חירום אינה רק עניין טכני, אלא גם רגשי. יש להתחשב ברגשות של כל המעורבים, במיוחד כאשר מדובר במשפחה או בשותפים קרובים. שיחות פתוחות על חששות, ציפיות והעדפות יכולות למנוע קונפליקטים עתידיים ולחזק את הלכידות בצוות.
בתפקידי כמגשר, אני עד לחשיבות העצומה של תמיכה רגשית ומקצועית בין חברי המשפחה או השותפים בעסק, במיוחד בתקופת מלחמה. האתגרים הייחודיים של זמן זה מחייבים גישה הוליסטית לניהול העסק, המשלבת היבטים רגשיים ומקצועיים כאחד. הנה כמה דרכים מעשיות להעניק ולקבל תמיכה:
מניסיוני, אחת הדרכים היעילות ביותר לחיזוק התמיכה ההדדית היא יצירת "מעגלי תמיכה" בתוך העסק. הנה כיצד זה יכול לעבוד:
דוגמה מרגשת שנתקלתי בה לאחרונה היא של עסק משפחתי שבו אחד האחים גויס למילואים. הצוות יצר קבוצת WhatsApp מיוחדת שבה שיתפו מדי יום תמונות ועדכונים מהעסק, כדי לשמור על תחושת השייכות של האח המגויס. בנוסף, הם ארגנו משמרות לתמיכה במשפחתו, מה שאפשר לו להתמקד במשימתו הצבאית בידיעה שמשפחתו מטופלת.
חשוב לזכור כי תמיכה רגשית אינה באה על חשבון מקצועיות. להפך, היא מחזקת את היכולת להתמודד עם אתגרים מקצועיים. עסק שמטפח אווירה של תמיכה הדדית ואמפתיה יהיה חסין יותר בפני משברים ויצליח לצלוח תקופות קשות ביתר קלות. כמגשר, אני רואה שוב ושוב כיצד עסקים שמשקיעים בהיבט הרגשי מצליחים לא רק לשרוד, אלא אף לצמוח מתוך המשבר.
בזמן מלחמה, עסקים משפחתיים ושותפויות ניצבים בפני אתגרים ייחודיים ומורכבים. הקשיים הנוצרים בשל השירות במילואים, התקשורת המוגבלת, המתחים הכלכליים והקונפליקטים הרגשיים מהווים משקל כבד על תפקוד העסק ושמירת יחסים תקינים בין השותפים ובני המשפחה. עם זאת, במקרים רבים, המשבר גם פותח פתח לצמיחה ולחיזוק הקשרים בין המעורבים, אם מתמודדים עם המצב בגישה נכונה. ניהול תקשורת אפקטיבית, חלוקת תפקידים ברורה, וגישה של תמיכה הדדית יכולים לסייע לעבור את התקופה הקשה ולהבטיח שהעסק ימשיך לתפקד ואף ישגשג בטווח הארוך.
אם אתם חשים מתיחות וקשיים כשותפים וכעסק ככלל בזמן המלחמה בעקבות הקשיים שהיא מביאה עמה – צרו קשר לייעוץ ראשוני חינם. שמי אביאל לאמש, מגשר מקצועי בעל ניסיון רב בתחום העסקי והמשפחתי, לרבות פתרונות גישור בחברות הייטק, סטרטאפים ועוד.